MAŁY MIŚ UCZY WRAŻLIWOŚCI

W ramach  projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” zrealizowaliśmy V moduł „Mały Miś uczy wrażliwości”. Tym razem Mały Miś zaproponował dzieciom zabawy uwrażliwiające  na problemy osób niepełnosorawnych, kształtujące postawy tolerancji, akceptacji, wrażliwości i gotowości służenia pomocą. 21 marca czterolatki uczestniczyły  w obchodach Dnia Kolorowej Skarpetki. W tym dniu dzieci założyły skarpetki nie do pary, następnie zaprezentowały  je przed dziećmi i wysłuchały wyjaśnienia idei Święta Kolorowej Skarpetki. Wykonały też pracę plastyczną „Nasze kolorowe skarpetki”.  W  poprzednich dniach dzieci  obejrzały fotografie przedstawiające osoby niepełnosprawne i podzieliły się swoimi skojarzeniami na temat niepełnosprawności. Ułożyły i opowiedziały też historyjkę obrazkową „Jestem pomocny”. Wysłuchały opowiadań o takich osobach, m. in.: „Dziewczynka ze szkła” A. Onichimowskiej, „Mała rączka” H. Kwintowej, „Lody waniliowe”J. Sypuly, „Czarna owca” K. Gawlik. Poznały kilka zwrotów w języku migowym, który pokazała dzieciom  zaproszona do grupy p. Ewa i obejrzały planszę z alfabetem Braille’a. Mogły za pomocą dotyku sprawdzić, jak czytają niewidomi. Na koniec towarzyszyły nauczycielce w wykonaniu gazetki tematycznej na temat Dnia Kolorowej Skarpetki. Dzieci przekonały się, że każdy jest wyjątkowy, bez względu na swój wygląd czy swoje zainteresowania.

Troje dzieci z naszej grupy (Gabryś, Amelka i Kuba)  wspólnie z rodzicami wzięło udział w konkursie  plastycznym  ogłoszonym przez Zespół Szkół Specjalnych w Łomży pt. „Cisi bohaterowie wykonani ze skarpetki”. W konkursie tym trzeba było wykonać kukiełkę ze skarpetki przedstawiającą postać, która jest cichym bohaterem (policjant, lekarz, ratownik, strażak, itp) ratującym, pomagającym…