Pływanie już w przedszkolu

      Tradycją naszego przedszkola stało się uczestniczenie naszych dzieci w zajęciach ruchowych na basenie SP Nr 10. Pływanie rozpoczynamy już we wrześniu, kiedy wita nas ciepła, złota jesień. W okresie zimowym robimy przerwę, a wiosną znów rozpoczynamy harce w wodzie. Musimy przyznać, iż jest to dla nas niemałe wyzwanie. W trosce o zdrowie dzieci prosimy rodziców o dowóz naszych pociech na basen w Szkole Podstawowej Nr 10. Rodzice często nam pomagają i nie szczędzą swego cennego czasu na dowóz dzieci w obie strony, a także pomoc przy ubieraniu.
       Już kilka lat obserwujemy wielką radość, jaką wyzwala pływanie dzieci w wodzie. Jest ona tym większa, iż dzieci bawią się ze swoimi rówieśnikami. Cieszymy się razem z nimi bo widzimy i słyszymy - choć przez szklaną szybę, śmiech i zadowolenie naszych wychowanków.
      Pan ratownik przygotowuje dla dzieci bardzo interesujące zabawy, mając na uwadze przygotowanie dzieci do nauki pływania.
To nie nauka pływania jest głównym celem, jednak pokonanie pewnych barier lękowych, oswojenie z wodą, relaks i wspólna zabawa.       Chciałybyśmy zachęcić pozostałych rodziców do umożliwienia swoim dzieciom korzystania z basenu wraz z kolegami i koleżankami pod fachową opieką.
      Myślimy, że ważne jest także wzajemne zaufanie do nas - nauczycieli, a także innych pracowników basenu, którzy nadzorują bezpieczeństwo i warunki sanitarne wody.
      Irena Dudzińska w książce pt: "Wychowanie i nauczanie w przedszkolu" podkreśla, iż woda oprócz powietrza i słońca jest ważnym czynnikiem hartującym.
      Jej przewaga nad powietrzem i słońcem, polega na tym, że zabiegi wodne są łatwiejsze do dawkowania i stopniowego zasilania. Woda jest też lepszym przewodnikiem ciepła niż powietrze i przez to intensywniej działa na organizm.
      Znakomitym zabiegiem hartującym, działającym dodatnio na układ nerwowy, krążenia, oddychania i trawienia są zimne kąpiele w basenie, rzece, jeziorze, morzu. Dzieci przy tym oswajają się z wodą i uczą pływania, które ma duże znaczenie zdrowotne. Wszelkie zabiegi hartujące poza walorami natur wzmacniającej, zapobiegawczej mają jeszcze duże znaczenie wychowawczo-higieniczne. Przyzwyczajają dzieci do korzystania ze świeżego powietrza, wody, słońca, ruchu i do znoszenia różnych warunków atmosferycznych. Systematyczne hartowanie pomaga organizmowi dziecka w walce ze skłonnością do chorób, zmniejsza zachorowalność, wpływa na zwiększenie dynamiki rozwoju fizycznego oraz na poprawę stanu zdrowotnego.

Jolanta Sokołowska

Powrót na górę strony