Rozwój motoryki w wieku przedszkolnym

,,Motoryka” to ogólna sprawność ruchowa człowieka i jego zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem. Motoryką małą nazywamy sprawność dłoni i palców, zaś motoryką dużą sprawność fizyczną całego ciała.
By prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że zaczyna się on od motoryki dużej (ogólnej sprawności ruchowej), aby później przejść do rozwoju motoryki małej. Dziecko, które nie potrafi przejść po wąskiej kładce, najczęściej nie poradzi sobie z pięknym odwzorowaniem szlaczka.
Dzieci niechętne do działania w obszarze motoryki małej najczęściej mają za sobą negatywne doświadczenia i dlatego muszą zostać odpowiednio zmotywowane i zachęcone do ćwiczeń „łatwym” sukcesem. Dlatego tak ważne jest stwarzanie różnych doświadczeń, aby dziecko poznawało siebie i swoje możliwości w działaniu.
Aby opanować daną sprawność, dziecko musi:
– być dojrzałe do nauki,
– mieć możliwość obserwacji dobrych wzorców,
– mieć stwarzane okazje do ćwiczeń,
– mieć wsparcie otoczenia w postaci zachęty, demonstrowania umiejętności, poprawiania błędów.
Dlatego właśnie w naszym przedszkolu codziennie stwarzamy dzieciom okazje do rozwijania motoryki dużej i małej 🙂