Czytajmy dzieciom

      W programie wychowania w przedszkolu dla dzieci sześcioletnich przewidziano doskonalenie umiejętności uważnego słuchania tekstu mówionego i czytanego. Zajęcia tego typu mają na celu wielostronne oddziaływanie na rozwój dziecka.
      Zastanówmy się więc co daje dziecku słuchanie czytanego tekstu ?
Dorośli wiele informacji zdobywają dzięki lekturze gazet czy książek. Tak samo jest i w przypadku dzieci. Dla małego dziecka obrazek i opis stają się źródłem wielu nowych wiadomości. Dzieci poznają nowe słowa, pojęcia, sytuacje.
      Czytanie dziecku stwarza korzystne warunki dla rozwoju myślenia. Dzięki niemu dziecko zdobywa umiejętności porównywania, wnioskowania, uogólniania, a także posługiwania się słowem.
Rozwija także jego wyobraźnię i doświadczenia.
Należy też wspomnieć o ważnej roli, jaką pełni w kształtowaniu mowy dziecka. Słuchanie - nie tylko wzbogaca słownik dziecka, ale uczy go prawidłowej budowy zdań. Dziecko zaczyna posługiwać się słowem zgodnie z gramatyką i prawidłowo formuje swoje myśli.
      Głośne czytanie dziecku kształtuje także podstawowe funkcje słuchowe, tj. analizę i syntezę dźwięków mowy. Oba te procesy są przez nas niezauważalne. Możemy je zaobserwować dopiero wtedy kiedy dziecko zaczyna czytać i pisać.
Przy czytaniu dziecko rozpoznaje znaki graficzne (litery), musi im podporządkować odpowiednie głoski, a następnie złożyć je w pełne słowo.
Przy pisaniu słyszane słowo musi rozłożyć na poszcególne głoski, aby móc móc je zapisać za pomocą liter.
Opisane procesy (rozróżnianie głosek oraz ich scalanie) nie pojawią się, gdy dziecko zacznie czytać i pisać. Procesy te muszą być kształtowane od chwili narodzin dziecka.
      Głośne czytanie dostarcza dziecku różnych boźców słuchowych, które pobudzają wspomniane procesy (analizy i syntezy słuchowej).
To od nich zależy powodzenie w nauce czytania, pisania, a także umiejętność uważnego słuchania na lekcji, czy nauka języków obcych.
      Należy także wspomnieć o wielkim znaczeniu samego faktu przebywania dziecka u boku rodziców lub dziadków, które stwarza które stwarza głośne czytanie. Dziecko chętnie korzysta z możliwości przytulenia się, czy pobycia razem z bliską osobą.
      Zachęcam więc rodziców do czytania dziecku przynajmniej pół godziny dziennie (np. wieczorem przed snem).

JAK NALEŻY CZYTAĆ DZIECKU ?

- DOBIERZMY ODPOWIEDNIĄ LEKTURĘ DO WIEKU DZIECKA
- PODCZAS CZYTANIA STARAJMY SIĘ MODULOWAĆ GŁOS ODPOWIEDNIO DO TREŚCI
- POROZMAWIAJMY PO SKOŃCZONEJ LEKTURZE NA JEJ TEMAT
- NIE PRZERYWAJMY CZYTANIA, NIE KARĆMY DZIECKA, ŻE ŹLE LUB KRZYWO SIEDZI

Ewa Łazarska

Powrót na górę strony