Rodzicom o dzieciach .

Co musisz wiedzieć o dzieciach nadpobudliwych?

Wychowując dziecko nadpobudliwe należy:

  • zapewnić mu atmosferę spokoju i bezpieczeństwa oraz stały rytmiczny plan dnia;
  • poświęcić dziecku codziennie trochę czasu na rozmowę, wspólną zabawę, ograniczyć mu czas oglądania telewizji;
  • odnosić się do dziecka z wyrozumiałością i cierpliwością, rozumieć, że jego "niegrzeczność" nie wynika ze złośliwości,
    ale z nieumiejętności kontrolowania swego zachowania;
  • postępować z dzieckiem konsekwentnie, uzgodnić z nim jego stałe obowiązki i kontrolować czy je wykonuje;
  • polecenia dane dziecku formułować krótko i jasno, unikać formy rozkazującej, dostosowywać je do możliwości dziecka
    ( początkowo dobrze jest pomagać w ich wykonaniu);
  • nie ograniczać nadmiernie ruchliwości dziecka, jego wzmożoną potrzebę ruchu zaspokajać zabawami ruchowymi na świeżym powietrzu, gimnastyką, tańcem, pływaniem itp.,
  • dbać oto, aby dziecko było czymś ciągle zajęte. Dla dzieci nadpobudliwych szczególnie wskazane są zabawy
    tzw. Ciche: układanki, loteryjki, wycinanie, malowanie, lepienie itp.(uczą one wytrwałości i koncentracji uwagi)
  • zabawy z rówieśnikami organizować pod kontrolą dorosłych (niekiedy pomagać dzieciom w wyborze i zaplanowaniu zabawy, interweniować w przypadku konfliktów, zachęcać do zgody);
  • na wzmożoną pobudliwość dziecka reagować spokojnie, stosować metody perswazyjne. Krzyk, bicie, straszenie odnoszą wprawdzie chwilowy skutek, pogłębiają jednak nadpobudliwość dziecka;
  • gdy dziecko przeżywa sytuację konfliktową- nie zostawiać go zbyt długo w napięciu emocjonalnym;
    chwalić dziecko, gdy jest grzeczne i potrafi się opanować;
  • dziecku nadmiernie pobudzonemu proponować czynności relaksujące np. leżenie i słuchanie muzyki (bajki), ciepłą kąpiel lub przytulić je i pogłaskać po głowie itp.;
  • dbać o to, aby dziecko zasypiało spokojnie.

Co musisz wiedzieć o dzieciach nieśmiałych ?

  • Pamiętajmy, że jeśli dziecko rzadko przebywa w towarzystwie rówieśników, nie potrafi nawiązać z nimi kontaktu,
    nawet jeśli tego pragnie.
  • Stosunek dziecka do siebie samego, jego ocena własnych zdolności i możliwości zależy przede wszystkim od tego,
    jak oceniają je dorośli, zwłaszcza matka i ojciec.
  • Jeśli dziecko słyszy często ujemne uwagi o swoim zachowaniu, o swoich uzdolnieniach, o swojej urodzie, nabywa przekonania,
    że jest od innych gorsze, mniej warte, nabiera poczucia niższości.
  • Nieśmiałość wynika z przekonania dziecka o tym, że jest od innych gorsze, mniej zręczne, mniej ładne, mniej mądre i z lęku,
    że dzieci je wyśmieją, odrzucą, skrzywdzą.
  • Nieśmiałość to cecha niepożądana, kłopotliwa dla dziecka i jego otoczenia.
  • Poczucie mniejszej wartości i lęk w sytuacjach społecznych powstałe w latach dziecięcych utrzymują się często przez całe życie. Rodzice powinni troszczyć się o to, by ich dziecko wierzyło w swoje możliwości, akceptowało siebie i aby chętnie i z łatwością nawiązywało kontakty z otoczeniem.

Co musisz wiedzieć o dzieciach agresywnych?

  • Nie wolno karać dziecka przejawiającego skłonności do agresji w sposób surowy, nie wolno stosować zwłaszcza kar fizycznych; Dziecko bite przez rodziców, bije swoich rówieśników. Kary fizyczne wzmacniają agresywne zachowania dziecka.
  • Wytworzeniu się postawy agresywnej sprzyja atmosfera nieporozumień i kłótni, w jakiej żyje dziecko.
  • Uczymy dziecko zaspakajania swoich potrzeb bez stosowania siły i przemocy.
  • Od najmłodszych lat wdrażamy dziecko do zgodnego obcowania z rówieśnikami, uczymy je współdziałania, współczucia, niesienia pomocy.

Co musisz wiedzieć o dzieciach upartych?

  • Upór w wieku przedszkolnym bywa dość często zjawiskiem rozwojowym, dziecko uświadamia sobie swoją odrębność i pragnie zaznaczyć niezależność, przeciwstawiając się dorosłym.
  • Upór przejawiają dzieci, których pragnienia i dążenia cechuje duża siła.
  • Upór jest dla dorosłych kłopotliwy, jest przejawem niedojrzałości dziecka, nie jest jednak właściwością zadecydowanie negatywną.
  • Nie należy przełamywać uporu siła, klapsem, przemocą. Tylko cierpliwa perswazja i ukazywania dziecku obiektywnych racji jest środkiem skutecznym.
  • Jeżeli to możliwe, starajmy się szanować pragnienia i dążenia dzieci, nie podporządkowywać ich sobie tylko dla zasady, dla pokazania, że dorośli zawsze decydują.

LITERATURA, którą warto przeczytać na powyższe tematy:

  • H. Nartowska "Wychowanie dziecka nadpobudliwego"
  • H. Nartowska "Dziecko nadpobudliwe psychoruchowo"
  • H. Filipczuk "Koledzy i przyjaciele naszych dzieci"
  • J. Maciaszkowa ,,Nagroda i kara w wychowaniu"
  • H Spionek "Problemy rozwojowe i wychowawcze wczesnego dzieciństwa"
  • H. Nartowska "Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwoju dziecka przedszkolnego"

Opracowała w oparciu o ww literaturę: mgr Maria B. Skrodzka

Powrót na górę strony